6 Mai 2019

La Fundació Abertis i UNICEF ampliaran a Brasil la seva aliança mundial de col·laboració per millorar la seguretat viària infantil

• La segona fase del projecte "Rights of Way" se centrarà en zones d'alta vulnerabilitat de São Paulo i Rio de Janeiro. Està previst que el programa involucri directament 210 adolescents, que col·laboraran amb la identificació dels problemes que troben per moure's per la ciutat en el seu dia a dia. Es calcula que les solucions implantades arribaran a millorar la vida de prop de 4.000 persones.
  • Des del seu inici el 2017, el projecte "Rights of Way" s'està portant a terme a països amb elevats nivells de sinistralitat viària infantil. Fins al moment, s'està desenvolupant a 65 escoles a zones d'alt risc, contribuint a millorar la seguretat de prop de 267.000 nens.
  •  Els accidents de trànsit són la causa principal de mort infantil de nens de més de deu anys al món. Més de 3.000 nens moren o pateixen lesions a les carreteres al món cada dia. La reducció d'aquesta xifra és un dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de les Nacions Unides.
  • El Brasil és el major mercat del Grup Abertis en quilòmetres d'autopistes gestionats, amb 3.371 quilòmetres. La seva filial Arteris és el principal operador d'autopistes del país.
  • Des del darrer mes d'abril, Abertis, a través de la Fundació Abertis, és membre del Grup de Col·laboració de les Nacions Unides per a la Seguretat Viària. Es tracta de la primera empresa del sector de la gestió d'infraestructures que entra a formar part d'aquest comitè.

En el marc de la Setmana Internacional de la Seguretat Viària, que se celebra del 6 al 12 de maig, Abertis i UNICEF han anunciat avui que ampliaran al Brasil la seva aliança mundial de col·laboració. A través del projecte "Rights of Way", que ja s'està desenvolupament en altres països, l'objectiu és promoure al país llatinoamericà accions que contribueixin a fomentar una major seguretat viària i a reduir així l'impacte dels accidents de trànsit en nens, que representen la primera causa de mortalitat infantil al món.

El programa es centrarà en zones d'alta vulnerabilitat de São Paulo i Rio de Janeiro. A ambdues ciutats (les dues ciutats més grans del Brasil), nens i adolescents s'enfronten diàriament a la manca d'opcions segures de transport, la qual cosa els porta a patir discriminació, violència i mala informació. Així mateix, habitualment també topen amb problemes infraestructurals, com la falta de voreres, l'enllumenat insuficient o la inexistència de zones de velocitat reduïda.

Està previst que el programa de la Fundació Abertis i UNICEF al Brasil involucri directament 210 adolescents, que col·laboraran amb el diagnòstic i el mapatge dels problemes que troben diàriament per arribar a l'escola, accedir als centres de salut i, en general, moure's en la seva vida diària. A través d'aquests tallers es dissenyaran un seguit de plans de treball amb solucions que, una vegada implementades, podran arribar a millorar la vida de prop de 4.000 persones.

La iniciativa també preveu una estratègia de comunicació i sensibilització a ambdues ciutats, mitjançant exposicions i campanyes de conscienciació que, gràcies a la difusió de les xarxes socials, podrien arribar a un milió de persones. Així mateix, el programa inclou la formació de treballadors públics i la implicació de les autoritats locals per contribuir a la millora de les infraestructures i de la mobilitat urbana.

Sergi Loughney, director de la Fundació Abertis, ha afirmat que "aquesta iniciativa és una prova de l'èxit de l'aliança que mantenen Abertis i UNICEF per combatre els accidents de trànsit en els nens de tot el món, i una mostra del compromís clar del Grup i les seves filials amb l'esforç per combatre aquest flagell".

Javier Martos, director executiu d'UNICEF Espanya, ha assegurat que "amb la incorporació de Brasil a aquest programa fem un pas més cap a la mobilitat segura de milers de nens i adolescents. Gràcies a aquesta aliança amb Abertis estem millorant les infraestructures i augmentant la conscienciació de conductors i vianants per a reduir l'impacte dels accidents de trànsit en els nens".

Projecte "Rights of Way"

Prop d'1,25 milions de persones moren cada any a les carreteres del món com a conseqüència dels accidents de trànsit, que representen la primera causa de mort en nens i adolescents de més de deu anys a tot el món. Més de 3.000 nens moren o pateixen lesions a les carreteres del món cada dia, segons la Child Health Initiative.

En aquest context, UNICEF i el Grup Abertis van anunciar l'octubre del 2017 un innovador acord de col·laboració de 3 milions de dòlars per combatre la principal causa de mortalitat en nens en edat escolar: els accidents en carretera. El projecte es centra a pal·liar la manca d'infraestructures segures, així com a millorar el comportament dels conductors i dels vianants (inclosos els nens) i a fomentar el compliment i el reforç de la legislació en relació amb la seguretat viària infantil.

Des del seu inici el 2017, el projecte "Rights of Way" s'està portant a terme a països amb elevats nivells de sinistralitat viària infantil. Fins al moment, s'està desenvolupant a 65 escoles a zones d'alt risc, contribuint a millorar la seguretat de prop de 267.000 nens a Jamaica i les Filipines, països on es va iniciar el programa.

Col·laboració amb l'Institut Guttmann

En el marc d'aquest acord Abertis ha incorporat un àmbit de col·laboració amb l'Institut Guttmann, que implica unir les millors pràctiques en la prevenció de danys per accidents de trànsit en nens.

Dos equips mèdics de l'Institut Guttmann especialitzats en el tractament de lesions d'origen neurològic (lesió medul·lar i dany cerebral adquirit) es desplacen als països identificats en el programa per portar a terme sessions de formació i assessorament als metges locals sobre les millors pràctiques aplicades per a la prevenció i el tractament de lesions derivades d'accidents de trànsit.

La selecció dels centres mèdics triats per a les sessions de formació es porta a terme tenint en compte les necessitats locals i d'acord amb l'assessorament d'organismes locals centrats en l'àmbit de l'atenció a les víctimes i la prevenció de complicacions mèdiques.

Un problema de dimensió mundial

A més de l'impacte en la salut pública, l'afectació sobre els més joves incideix directament en el desenvolupament dels països: s'estima que els accidents de trànsit representen un cost estimat del 3% del PIB, amb pèrdues econòmiques equivalents al 5% del PIB a països de renda baixa i mitjana.

Els països de renda baixa i mitjana concentren el 90% de les morts per accidents de trànsit, tot i que la població en aquests països només posseeix la meitat dels vehicles del món. El risc de morir a la carretera també depèn sobre manera d'on visquin les persones: Europa té el menor nombre de morts per accidents de trànsit per cada 100.000 habitants, mentre que l'Àfrica té la taxa més elevada.

UNICEF és un membre essencial de la Child Health Initiative, amb la qual col·labora per aconseguir un viatge segur a l'escola per a tots els nens en el marc dels Objectius de desenvolupament sostenible. A més de Jamaica i les Filipines, que compten amb el suport de la Fundació FIA, UNICEF ha iniciat programes de prevenció de lesions causades pel trànsit en nens a la Xina, Cuba, Mongòlia, Papua Nova Guinea, el Paraguai, Sud-àfrica i el Vietnam.

La seguretat viària és present a dos dels objectius de desenvolupament sostenible (3.6 i 11.2) i la prioritat d'un "viatge segur a l'escola per a tots els nens" és un compromís de la Nova Agenda Urbana Hàbitat III de les Nacions Unides.

Abertis i Fundació Abertis

Abertis és un referent internacional en el sector de les autopistes de peatge, amb la gestió de prop de 8.500 quilòmetres de vies d'alta capacitat. El Grup és present a quinze països d'Europa, Amèrica i Àsia.

El Brasil és el major mercat del Grup Abertis en quilòmetres d'autopistes gestionats, amb 3.371 quilòmetres de gestió directa, i el tercer en ingressos. A través de la seva filial Arteris, el Grup gestiona nou concessions d'autopistes al país, on és la major operadora d'autopistes del país.

La seguretat viària és la màxima prioritat per a Abertis i les seves filials. Totes les empreses del Grup inverteixen de manera constant en tecnologia i enginyeria intel·ligent per assegurar que els clients gaudeixen de la millor experiència quan utilitzen les seves autopistes: un viatge segur, còmode, ràpid i pràctic.

Compromesa amb la recerca i la innovació, Abertis uneix els avenços en les infraestructures d'alta capacitat amb les noves tecnologies amb l'objectiu d'impulsar solucions innovadores per afrontar els reptes de la mobilitat del futur.

La Fundació Abertis va néixer el 1999 com a entitat sense ànim de lucre, amb l'objectiu de donar resposta a l'impacte que l'activitat econòmica del Grup Abertis té en els diferents territoris i països on el Grup està present. La Fundació sempre ha donat prioritat a les actuacions relacionades amb la seguretat viària, el medi ambient i l'acció social, en sintonia amb el Pla Estratègic de Responsabilitat Social de Abertisi el compromís del Grup Abertis amb la seguretat viària.

Programa de Road Safety d'Abertis

El programa de Road Safety d'Abertis recull més de seixanta anys de coneixement i experiència de l'empresa en aquest àmbit. Amb la missió d'oferir vies 100% segures, Abertis s'esforça per garantir que els conductors gaudeixen d'un viatge còmode i segur.

Abertis s'ha convertit en la primera operadora privada d'autopistes a cooperar a escala global amb l'organització benèfica iRAP (Programa Internacional d'Avaluació de Carreteres) per impulsar el seu programa d' "autopistes que perdonen" a través de l'aplicació dels estàndards més elevats en matèria de seguretat viària a les carreteres. iRAP és una institució sense ànim de lucre dedicada a salvar vides a la carretera que desenvolupa una metodologia científica i eines predictives reconegudes per institucions del més alt nivell com les Nacions Unides o el Banc Mundial, entre d'altres.

A més, a través de la Fundació Abertis, el Grup duu a terme campanyes d'educació i sensibilització en tots els països en els quals està present. En l'àmbit acadèmic, Abertis impulsa la seva xarxa de càtedres universitàries per al finançament de la recerca en seguretat viària en sis universitats líders de tot el món per a promoure la formació, la recerca i la transferència de coneixement entre la universitat i l'empresa.