12 Abr 2016

Abertis confirma la solidesa del seu model de negoci basat en la internacionalització i el creixement

• El Grup intensifica la seva aposta per l'extensió de concessions a través de solucions de col·laboració pública i privada. Després de l'acord assolit a França amb el Pla Relance, negocia acords similars a Xile, Puerto Rico i Argentina.
  • La companyia ha aconseguit incrementar entre el 2010 i el 2016 la vida mitjana equivalent proporcional de les seves concessions fins als vint anys.
  • Abertis duplicarà el 2016 la xifra prevista d'inversions fins als 2.000 milions d'euros, al marge de les operacions d'adquisició que puguin sorgir. El Grup continua analitzant de manera activa nous projectes, amb la mirada posada a Amèrica del Nord i Europa.
  • La implementació de més mesures de seguretat i solucions tecnològiques ha suposat la reducció en un 15% del nombre de víctimes en el conjunt de les autopistes gestionades pel Grup durant l’exercici.
  • Abertis culmina la integració de la seva filial de tecnologia de peatge, que inicia una nova etapa sota la marca Emovis.
  • El Grup presenta a la Junta els importants avenços realitzats el 2015 en matèria de govern corporatiu, entre els quals destaquen la reducció de la mida del Consell d'Administració i la Comissió Executiva, així com una major presència de consellers independents.
  • La Junta d'Accionistes d'Abertis aprova la distribució d'un dividend ordinari complementari brut de 0,36 euros per acció que, unit al dividend a compte ja repartit, totalitza 0,69 euros bruts per acció amb càrrec als resultats del 2015.
  • El dividend per acció corresponent al 2015 serà un 10% superior al del 2014. Abertis pagarà més de 650 milions d'euros en dividends amb càrrec als resultats del 2015.

Abertis ha celebrat avui la seva Junta General Ordinària d'Accionistes, durant la qual ha valorat l'exercici 2015, un any amb bons nivells d'activitat, un resultat històric i avenços en el compliment del Pla Estratègic de la companyia.

En el transcurs de la Junta, el president d'Abertis, Salvador Alemany, ha valorat l'exercici 2015 com "un bon any per al Grup, especialment gràcies a la recuperació del trànsit en el conjunt de les nostres autopistes i a la reeixida sortida a borsa de Cellnex".

Salvador Alemany també ha destacat alguns dels canvis que s'han produït en l'estructura accionarial d'Abertis al llarg del 2015, entre els quals ha esmentat "la sortida del capital del fons d'inversió CVC i el programa de recompra d'accions pròpies, que es va tancar amb el llançament d'una oferta pública d'adquisició d'accions (OPA) pel 6,5% del capital propi". Pel que fa a aquest últim punt, el president ha remarcat que, després de l'OPA, Abertis ara té "un 8,25% d'accions en autocartera que, entre altres possibilitats, es podran destinar a potencials operacions corporatives d'expansió".

De la seva banda, el vicepresident i conseller delegat d'Abertis, Francisco Reynés, ha posat en relleu durant la seva intervenció la fortalesa dels resultats d'Abertis el 2015. En aquest sentit, ha destacat "la millora del marge brut (Ebitda) que, en termes comparables, va créixer un 5% el 2015, assolint els 2.692 milions d'euros". Pel que fa al resultat net, Reynés ha destacat que el Grup va aconseguir "uns resultats històrics de 1.880 milions d'euros gràcies a les plusvàlues obtingudes per la sortida a borsa de Cellnex, tot i que és igualment remarcable que en termes comparables el resultat hagi crescut un 7%".

També s'ha referit a la consolidació del procés d'internacionalització de la companyia. En aquest sentit, ha destacat que "el 70% dels ingressos i el 66% de l'Ebitda d'Abertis ja procedeixen de fora d'Espanya. França se situa com el primer país per aportació, seguit d'Espanya i el Brasil".

Durant la seva intervenció, Francisco Reynés també ha remarcat la prioritat que suposa per al Grup la seguretat dels clients a la seva xarxa d'autopistes. El 2015 Abertis ha continuat impulsant actuacions per aconseguir nivells més elevats de seguretat viària, amb la implantació de solucions d'enginyeria i tecnologia intel·ligents. En aquest sentit, el conseller delegat ha destacat que el nombre de víctimes en el conjunt de les autopistes gestionades pel Grup Abertis al món ha disminuït un 15% el 2015. En aquesta mateixa línia, el nombre total d'accidents també s'ha reduït en un 4%.

Allargament de la vida mitjana de les concessions

Abertis treballa permanentment per allargar la vida mitjana de les seves concessions, com una inversió constant per garantir el futur. En aquest sentit, la companyia ha continuat aprofundint en aquesta línia estratègica, la qual cosa ha tingut com a resultat la signatura del Pla Relance entre el Govern francès i la filial d'Abertis a França, Sanef, pel qual la concessionària s'ha compromès a invertir 590 milions d'euros en la seva xarxa d'autopistes a canvi de l'extensió mitjana de les seves concessions en dos anys i sis mesos.

També al Brasil s'ha assolit un acord pel qual la filial Arteris invertirà 91 milions de reals brasilers en la seva concessionària Autovias a canvi de l'extensió de la concessió.

Els acords tancats amb l'Administració i la inversió constant en la seva cartera d'actius, han permès la companyia incrementar entre el 2010 i el 2016 la vida mitjana equivalent proporcional de les seves concessions en sis anys, fins als vint anys de mitjana.

En aquest sentit, el conseller delegat ha anunciat que Abertis negocia actualment acords de característiques similars per a l'extensió de la durada d'algunes de les concessions que gestiona a Xile, Puerto Rico i Argentina.

De la seva banda, Salvador Alemany també ha recalcat la importància d'intensificar aquesta línia d'actuació "que té com a objectiu la renovació i l'ampliació de la nostra base concessional i permetre de guanyar temps al temps en un negoci que, per la seva naturalesa, té vida finita".

Creixement i noves operacions corporatives

En el transcurs de la Junta també s'ha destacat davant dels accionistes l'orientació de la companyia cap al creixement, sense faltar al compromís de disciplina financera que és característic del Grup. A més del Pla Relance esmentat, Abertis ha treballat l'últim any de manera destacada per consolidar la seva posició a Xile, assolint el 100% de participació a les sis concessions que té al país. El 2015 va obtenir el control del 100% d'Autopista Libertadores i Autopista del Sol. El gener del 2016 Abertis també ha adquirit el 100% d'Autopista Central, la més transitada del país.

A Espanya, Abertis ha incrementat la seva participació fins al 50,01% de les empreses concessionàries de les gestores dels Túnels de Vallvidrera, un dels eixos més utilitzats entre Barcelona i les ciutats de l'interior de Catalunya, i del Túnel del Cadí, el principal punt de connexió entre la zona central de Catalunya i els Pirineus.

Mentrestant, la companyia continua analitzant de manera activa noves adquisicions, amb la mirada posada a Amèrica del Nord i Europa. En concret, a Itàlia Abertis es troba en negociacions en exclusiva per a la compra del control d'A4 Holding, que té la concessió de les autopistes italianes A4 (Brescia-Pàdua) i A31 (Vicenza-Piovene-Rochette).

Integració d'Emovis

Abertis ha culminat recentment la integració del 100% de la seva filial de tecnologia de peatges, fins el moment coneguda com a ITS, que inicia una nova etapa amb la imatge de marca renovada.

Amb la seva aposta per Emovis, Abertis reafirma la seva aposta per l'excel·lència tecnològica en el sector dels sistemes de peatges, en un moment en el qual el principi de pagament per ús es consolida com la solució per al finançament i manteniment de les infraestructures de transport. Emovis dissenya, implementa i opera a tot el món solucions de peatge electrònic intuïtives, còmodes i eficients.

Amb més de quaranta anys d'experiència, Emovis ha implementat més de 180 projectes a tot el món i està present en l'actualitat a més de deu països, amb tres centres de recerca i desenvolupament —Estats Units, França i Croàcia— i cinc concessions de gestió de peatge —Irlanda, Puerto Rico, el Regne Unit (2) i Canadà—, que gestionen en total més de 150 milions de transaccions anuals.

La divisió va tancar l'exercici 2015 amb 83 milions d'euros d'ingressos (+22% respecte del 2014) i més de 660 empleats a tot el món.

Remuneració a l'accionista creixent

En línia amb el compromís adquirit en el Pla Estratègic 2015-2017 per a la millora contínua de la retribució a l'accionista, la nova política de dividends preveu un increment d'aquesta retribució en un 10%, sumant un creixement anual del 5% en el dividend ordinari i un 5% addicional derivat de la tradicional ampliació de capital alliberada actual.

Abertis destinarà 650,9 milions d'euros a la distribució de dividends amb càrrec als resultats del 2015 i un total de 2.100 milions d'euros als dividends entre els anys 2015 i 2017.

A més, els accionistes s'han vist beneficiats aquest any per un pla de recompra d'un 6,5% d'accions pròpies, que es va tancar el darrer mes d'octubre. Després de la liquidació, Abertis suma una autocartera del 8,25% del capital social, que es preveu que es pugui destinar en el futur a accions d'operacions corporatives potencials, en línia amb l'objectiu d'oferir una rendibilitat atractiva als accionistes.

La Junta d'Accionistes d'Abertis ha aprovat avui la distribució d'un dividend ordinari complementari brut de 0,36 euros per acció que, unit al dividend a compte repartit el novembre de 2015, totalitza 0,69 euros bruts per acció amb càrrec als resultats del 2015. El pagament del dividend complementari es farà efectiu el 19 d'abril.

Així mateix, la Junta ha aprovat una ampliació de capital alliberada amb càrrec a reserves voluntàries en una proporció d'una acció nova per cada vint d'antigues, amb un valor nominal de 3 euros per acció, per un import de 134,7 milions d'euros.

Canvis en el govern corporatiu

El president d'Abertis, Salvador Alemany, ha volgut posar en relleu especialment els canvis realitzats durant l'últim any en matèria de govern corporatiu i de composició del Consell d'Administració. Seguint les recomanacions del codi de bon govern corporatiu de la CNMV, s'ha aprovat la reducció del nombre màxim de consellers fins a quinze. D'aquests, vuit seran dominicals i sis independents, a més d'un conseller executiu.

Així mateix, s'ha aprovat la reducció del nombre màxim de membres de la Comissió Executiva fins a sis, dels quals tres seran dominicals, dos independents —que són, al seu torn, el president de la Comissió d'Auditoria i Control i el president de la Comissió de Nomenaments i Retribucions— i un executiu.

El Consell també ha aprovat atribuir la dependència funcional dels departaments d'Auditoria Interna, Control de Riscos i Compliance a la Comissió d'Auditoria i Control, amb la finalitat de dotar-la de total independència i especialització en la seva competència supervisora.

Responsabilitat social corporativa

Salvador Alemany ha detallat també davant dels accionistes les fites principals assolides al llarg de l'exercici 2015 en matèria de responsabilitat social corporativa: "A Abertis entenem la RSC no només com una forma de tornar a la societat part dels beneficis que obtenim sinó, molt particularment, com una manera responsable d'actuar en el nostre dia a dia, una forma de fer empresa respectant l'entorn i les persones".

En aquest sentit, Salvador Alemany va destacar especialment "la col·laboració amb institucions públiques i privades de reconegut prestigi en diferents àmbits, com la Creu Roja, l'Once, l'Institut Guttman o la UNESCO, amb qui vam establir el 2014 el primer conveni de col·laboració que aquest organisme dependent de les Nacions Unides signava amb una empresa privada d'àmbit mundial".

El president també ha recordat que Abertis continua mantenint una posició destacada en els principals índexs de sostenibilitat, com el Dow Jones Sustainability Index World o el Carbon Disclosure Leadership Index.

Altres acords de la Junta

Finalment, els accionistes d'Abertis han donat llum verda també als comptes anuals de l'exercici 2015, així com als informes de gestió del Consell d'Administració i al de política retributiva i d'incentius a llarg termini.

La Junta també ha ratificat el nomenament de Juan José López Burniol com a conseller dominical en representació de Criteria Caixa, que va ser nomenat per cooptació pel Consell d'Administració del darrer 28 de juliol del 2015. Així mateix, ha acordat la modificació de la normativa corporativa amb l'objectiu d'adaptar-la a les recomanacions del codi de bon govern de les societats cotitzades. En aquest sentit, s'han modificat determinats articles del reglament del Consell d'Administració.

Webcast de la Junta General d'Accionistes

Webcast de la roda de premsa