10 Mai 2016

Abertis tanca un acord per adquirir el 51,4% de les autopistes A4 i A31 a Itàlia

• Abertis ha arribat a un acord per adquirir ambdós actius per un import total de 594 milions d'euros.
  • L'autopista A4 Brescia-Pàdua és la tercera amb més trànsit del país i una artèria fonamental per connectar el nord industrial d’Itàlia amb el centre econòmic d’Europa.
  • L'operació està subjecta a l'aprovació per part del Govern italià de l’ampliació de l’autopista A31, d'importància estratègica per al país.
  • La incorporació de les dues autopistes suposarà per a Abertis consolidar al voltant de 610 milions d’euros d’ingressos i de 200 milions d’euros d’Ebitda anuals.

Abertis ha arribat a un acord amb Intesa, Astaldi i la família Tabacchi per a la compra de les dues societats que controlen el 51,4% del grup industrial italià A4 Holding, els principals actius del qual són les autopistes A4 Brescia-Pàdua i A31. L’adquisició, que s’ha tancat per un import total de 594 milions d'euros, s’abonarà a finals del gener del 2023 (amb l’excepció de 5 milions d’euros que es pagaran al tancament de l’operació, previst pels propers mesos).

A4 Holding opera actualment un total de 235 quilòmetres d'autopistes a la regió del Veneto, una de les més pròsperes d'Itàlia, amb un dels nivells de PIB i renda per capita més elevats del país. Es tracta d'una zona geogràfica estratègica ja que està situada al corredor que connecta el nord industrial d’Itàlia amb el centre econòmic d’Europa.

L'acord està subjecte, entre altres condicions, a l'aprovació per part del Govern italià de l’ampliació de l’autopista A31 (projecte Connexió Nord), un pla d’inversions d'importància estratègica per al país.

Descripció dels actius

A4 Holding gestiona el tram de l'autopista A4, coneguda amb el nom de “La Serenissima”, que uneix les ciutats de Brescia i Pàdua al llarg de 146 quilòmetres d'autopista. Amb tres carrils per sentit, és la tercera via de pagament de més densitat de trànsit del país, amb una intensitat mitjana diària (IMD) de prop de 91.000 vehicles.

De la seva banda, l'A31 (“Austostrada della Valdastico”), de 136 quilòmetres, té una IMD de 12.000 vehicles. Actualment es divideix en dues seccions: Vicenza-Piovene Rocchette, de 36 quilòmetres; i Vicenza-Badia Polesine, de 53 quilòmetres.

Ambdues autopistes –A4 i A31- tenen establert un termini de la durada de la concessió fins al 2026, subjecte a l’aprovació del projecte d’ampliació de l’A31.

Ampliació de l’autopista A31

L’acord assolit inclou un complet pla d’inversions que es portarà a terme a l’autopista A31 i que implica la construcció d’una nova autopista que finalitzarà la connexió del tram ja existent amb l’autopista A22. Gràcies a això, l’A31 serà la ruta més ràpida i curta entre el centre i l’est d’Europa, amb el potencial de captar una quantitat substancial de trànsit procedent del Nord d’Itàlia cap al mar Adriàtic.

El projecte està subjecte a la seva aprovació per part del Comitè Interministerial per a la Programació Econòmica (CIPE) del Govern italià. La definició del traçat del projecte es troba en la fase final de negociació entre els ens locals de la província de Trento, la regió del Veneto i el Govern italià.

Impacte de l'operació en Abertis

L'adquisició de les dues autopistes suposa l'entrada del Grup Abertis en el sector de les autopistes a Itàlia i reforça la posició de lideratge internacional d'Abertis en el seu sector, amb més de 8.500 quilòmetres d'autopistes gestionats.

En l'àmbit financer, la incorporació de les dues autopistes suposarà per a Abertis consolidar al voltant de 610 milions d'euros d'ingressos i de 200 milions d'euros d'Ebitda anuals. Com a conseqüència, Itàlia passarà a representar el 6% de l'Ebitda d'Abertis.

La incorporació d'aquests actius a la cartera d'Abertis permetrà a la companyia d'implementar el seu know how industrial i també crear una plataforma a Itàlia per explorar nous projectes potencials en una economia madura i estable amb un llarg i provat recorregut en matèria d'autopistes.

Amb aquesta operació, Abertis reforça el seu compromís amb el Pla Estratègic 2015-2017, entrant en un dels seus mercats objectius i demostrant la seva capacitat per invertir amb disciplina financera creant valor per a l'accionista.